densidsteenke

ENDELIG!

Den amerikanske thrillermester Karin Slaughter, er her tilbage med det 15. bind i serien om Will og Sarah. (se seriens rækkefølge nederst på siden) Slaughters bøger udkommer på 36 forskellige sprog, har solgt mere end 35 millioner eksemplarer - og bliver bare ved med at begejstre. Efter et par sublime afstikkere, er Slaugter tilbage hos Will & Sarah, og jeg tør godt love en helt ny vinkel denne gang.

En højt anerkendt forsker fra ”Center for sygdomsbekæmpelse” bliver bortført. Som ugerne går, er der ikke livstegn fra hverken forskeren eller hendes kidnappere. En måned efter kidnapningen er kæresteparret Will og Sara ved at gøre klar til en sen frokost med Saras familie, da jorden bogstavelig talt ryster under dem. Begge er ansat hos GBI (Georgia Bureau of Investigation) Will er agent og Sara er retsmediciner. Derfor handler de hurtigt, da de ser en enorm ildsøjle fra det nærliggende ”Emory University” som huser både hospitaler, FBI hovedkvarter og Center for sygdomsbekæmpelse. De springer ind i Saras bil og kører mod ulykken for at hjælpe. De når dog ikke langt før en færdselsulykke får Saras lægelige erfaring får hende til at stoppe bilen, så hun og Will kan hjælpe de tilskadekomne. Men noget er helt galt, og inden længe sidder Will chokeret tilbage på jorden, mens Sara bliver kørt væk af bevæbnede mænd. At det ikke er en ”almindelig” kidnapning, understøttes af det faktum, at den forsvundne forsker var en af passagererne i den bil, der kørte galt og nu sidder i flugtbilen sammen med Sara. Will, hans makker Faith og deres chef Amanda, kommer på usædvanlig hårdt arbejde. For selv om Saras kidnapning naturligvis får højeste prioritering hos GBI, så er der så mange tråde i både bombesprængningen, de to kidnapninger og bilulykken, som peger på en endnu større massakre, som skal forsøges stoppet med ALLE tænkelige midler. Uret tikker. Det tikker så højt, at Will forsøger at få gennemtrumfet et forsøg på at komme undercover for at hente de to kvinder ud, og måske få afværget den mulige massakre. Men, denne gang har Will måske forregnet sig, måske bliver resultatet, at Sara ender som den sidste enke?

Indrømmet: jeg blev faktisk temmelig træt i ansigtet da jeg opdagede, at nu også Slaughter, havde kastet sig over terror. Terrorhandlinger er efterhånden blevet en norm indenfor spændingsromaner, personligt har jeg fået mere end nok. Islamister, der sprænger bomber ER ligesom beskrevet – så rigeligt. Så, derfor blev jeg for første gang nogensinde skuffet over Slaughter. Det holdt ganske få sider, så kom min fordom hamrende tilbage i ansigtet på mig – herligt! For den amerikanske thrillermester havde jo ikke ”kun” portrætteret et stereotypt terroranslag, hun har derimod brugt modellen som afsæt for resten af handlingen.

Karin Slaughter er garant for solide figurer, hvor læseren kommer med helt ind i den menneskelige hjerne, der hvor følelser strides med logik, og der, hvor gode intentioner møder ondskab. Jeg har mødt Slaugter nogle gange. Denne smukke og milde lille kvinde, der i øvrigt har en mistænkelig lighed med GBI chefen Amanda, og som gang på gang får mig til at undre mig over, hvor mange nye grufulde fortællinger, hun stadig gemmer på. Således har hun også denne gang skabt nye grusomheder, denne gang i et univers, der hviler på letgenkendelige og virkelighedsnære eksempler.

Sproget er, helt i vanlig stil, herligt letlæseligt. Siderne vender som altid sig selv, og de spillevende figurer står knivskarpt på nethinden. Men – for denne gang kommer der et men, desværre rummer ”Den sidste enke” også lidt for mange banale gentagelser, og nogle lidt for lette hovsaløsninger, som jeg ikke tidligere har set hos Slaughter. Det er momentært, men nok til at forstyrre læseflowet – så derfor bliver det et stort ønske til de kommende romaner: væk med pladderromantikken og superman, tilbage til de solide og kompetente handlinger og beskrivelser.

En musthave for kendere af serien og Slaughter i al almindelighed. Og er du en af de få, der stadig ikke kender Karin Slaughters forfatterskab, så skriv navnet bag øret og sæt i gang – du har mange store læseoplevelser i vente.

©Bognørden

Serien om Sarah & Will tæller pt. 15 romaner, senest udkommet og anmeldt på Bognørden:

En holdt kvinde – Læs anmeldelsen her