tre timer

Tre timer til at redde dem, du elsker

Den engelske thrillerforfatter Rosamund Lupton, sparkede døren ind, til den etablerede ”krimiverden” med sin debutroman Thrilleren ”Søster” som vandt prisen for ”Årets debutroman” i England. Her fire år efter sin seneste udgivelse, er hun nu tilbage med sin fjerde roman, denne gang om en voldelig dag på en ellers inkluderende og velfungerende engelsk skole.

I en stille engelsk skov ligger en usædvanlig skole. En skole, der inkluderer udsatte elever for uden betaling, en skole, hvor uniformer, tiltaleformer og samvær er frit og uden de ellers strikse regler. Derfor rammer det dobbelt hårdt, da skolen en tidlig morgen rammes af grusomheder. For på en stille vintermorgen springer en lille bombe en del af skolens hegn. Det ligner drengestreger, og bliver behandlet som sådan. Lige indtil nogen skyder på den politibetjent, der kommer for at tjekke op på sagen - Derfra går samtlige alarmer i gang, både på og udenfor skolen. På skolens område finder vi Rektor Matthew Marr, der bliver skudt som den første. I biblioteket finder vi skoleeleven Hannah, der desperat forsøger at holde rektor i live, mens hun samtidig leder efter sin kæreste, der også er elev på skolen. Hannahs kæreste Rafi er på sin siden, i gang med bl.a. at hjælpe sin lillebror Basi, der får flashback og pludselig er tilbage i den syriske krigs gru. I skolens teater går lærere og elever i gang med at gennemspille Macbeth, mens keramikværkstedet lige nu er fyldt med små syvårige skolebørn og en lærer, der nærmest formålsløst, forsøger at skærme dem. Udenfor skolen er politiet på hårdt arbejde: dels med at evakuere så mange som muligt, og dels med at finde ud af, hvem der går rundt med tunge våben og peger de våben på små skolebørn – og ikke mindst spørgsmålet: hvorfor? Og så er der forældrene. Alle fremmødte forældre bliver samlet i en sportshal. Blandt dem sidder Hannahs far og Beth, som er mor til Jamie. De venter på nyt om deres børn, er i samme båd, og så alligevel ikke. I tre timer breder omfanget af angrebet sig som ringe i vandet. Flere og flere bliver hvirvlet ind i angsten og uvishedens jerngreb – og tre timer er faktisk ufattelig lang tid.

Persongalleriet er mangfoldigt. Da Lupton har valgt at fortælle mange sider af samme episode, er romanen spækket med figurer, og den del fungerer super godt. Trods de mange sceneskift, er der rig mulighed for at fordybe sig i de enkelte figurer – det er, sammen med det letlæselige sprog, helt klart romanens force.

Da ”Søster” udkom, havde landsmandinden Elizabeth Haynes med ”Mørke afkroge” for alvor sat fokus på de solide psykologiske thrillere. Luptons debut havde samme høje standard, og efterfølgeren ”Efter branden” stadfæstede da også Luptons plads i toppen. ”Tre timer” var derfor en længe ventet, ligesom forventningerne var helt i top – det kunne den desværre ikke leve op til - den blev en litterær rutsjebanetur:

Først skepsis og indrømmet - skuffelse. Skoleskyderier og terror, er ikke just et ubeskrevet kapitel – det er tværtom blevet et utrolig søgt tema. Men, så blev skepsis afløst af et spirende håb, for præsentationen af hver enkelt figur og fremstillingen af handlingens epicenter, lovede virkelig godt. Det varer dog kun få sider, så faldt det hele til gulvet med et brag. Figurerne gentager sig selv i en uendelighed, politiet falder over både egne og andres inkompetente ben og endelig lægges der en jernring af banalitet omkring hele fortællingen. ”Tre timer” blev derfor en hård omgang, for både forliste forventninger og krumme tæer.

Rosamund Lupton har skrevet stærke psykologiske romaner, hvor realisme, solide plot og levende handlinger går hånd i hånd. ”Tre timer” er milevidt fra Luptons sædvanlige kvalitet, faktisk så langt, at tanken om en anden forfatter, eller bestillingsarbejde ikke vil slippe sit tag. Døm selv!

Tidligere udkommet og anmeldt hos Bognørden:

Søster - Læs anmeldelsen her

Efter branden - Læs anmeldelsen her