tove alsterdal lad mig tage din haand

Lad mig tage din hånd er forfatterens tredje roman, men mit første møde med hende

- denne krimi er kåret til "Bedste svenske krimi 2014"

Tillad mig at præsentere en kommende stjerne på den danske krimihimmel. Jeg vover påstanden at Tove Alsterdal bliver en forfatter vi kommer til at tale om i en rum tid fremover, for det hun leverer her er intet mindre end virkelig godt. Hun skriver vedkommende, har kant og er bare en sublim formidler.

Romanen er usædvanlig velskrevet, det er en fryd at lade siderne vende sig selv, fordybe sig i personerne og handlingen og bare føle sig som en del af universerne. Handlingen udspiller sig i Stockholm, Argentina og Colombia. Historien tager sin begyndelse da Charlie, en ung enlig kvinde, tilsyneladende springer i døden fra sin altan. Hendes søster Helene har ikke haft kontakt med hende længe, deres far er alkoholiker, moderen forsvandt nogenlunde samtidig, da pigerne var 3 og 5 år gamle. Helene er blevet arkitekt, gift og har to børn, mens Charlie har ondt i livet og ikke har evnet at komme sig over moderens svigt. Men selv om politiet hurtigt lukker sagen som selvmord, tror ingen af Charlies venner på den udlægning, og derfor begynder tvivlen at nage Helene.begiver sig nu ind i sin søsters ukendte liv. Det viser sig snart at Charlie har forsøgt at opspore deres mor, som muligvis stak af med en Argentinsk mand i 1977, og da Charlie har været i Buenos Aires kort inden sin død, beslutter Helene også at tage afsted og gå i søsterens fodspor og bliver derved inddraget i den grusomme historie om militærjuntaen, der dræbte mange tusind mennesker i Argentina, og så rulles også moderens historie ud.

Både omgivelser og personer er virkelig godt beskrevet, de primære personer er Helene og hendes forældre, primært moderen en gennemgående figur. Alle personer er i høj grad levende og udover nogle små undrenede tanker omkring Helenes figur er alle realistiske.

Plottet er virkelig veldrejet, læseren er hele tiden i tvivl om hvilken vej de mange tråde skal føre hen, og selv om jeg faktisk til slut troede jeg havde løsningen, kom det fuldkommen bag på mig, da den "rigtige" løsning blev blotlagt. Spændingen forbliver indtakt, da der formidles rent, her er ingen overspringshandlinger, lette løsninger eller urealistiske "super-menneske" handlinger - det er råt, menneskeligt og super godt.

Lad mig tage din hånd er mit første, men så afgjort ikke sidste møde med forfatteren, dette er så langt fra en "normal" krimi, dette er sublim fortællekunst, det er et stykke socialrealisme iblandet en af historiens grumme aspekter. Det er fortællingen om svigt, og ideologier, hvad de gør ved mennesker og hvordan de lever med dem. Det bliver serveret vedkommende og virkelig skarpt, dette er en forfatter, der har meget mere end blot krimiens formidling på hjertet - Jeg glæder mig i den grad til mere herfra, og til jer kommende læsere: glæd jer, i har en stor læseoplevelse i vente.

Forfatter: Tove Alsterdal

454 sider Modtryk