Blindgyde

Denne thriller er dette nye forlags første udgivelse.

Romanen har ligget på de engelske bestsellerlister, og skal nu også komme de danske læsere til gode.

Og lad mig bare starte med at fastslå, at det er en virkelig god psykologisk thriller. Forfatteren evner at skrue en på een gang hverdagsagtigt situation, sætte den på spidsen, og forme en solid thriller, der fra start til slut, kryber ind under huden på læseren.

Yvonne er genforsker, hun lever med sin mand, der også er forsker, i udkanten af London. Deres voksne børn er flyttet hjemmefra og efter manden havde en affære nogle år forinden, er deres ægteskab lykkeligt, men uden de tætte relationer. En dag møder Yvonne en mand, de indleder et forhold, selv om de begge er gift. De kender ikke hinandens navne, og Yvonne ved ikke hvad manden laver, men hun er stærkt overbevist om, at han er spion. Deres forhold bygger på hurtige møder i dagtimerne og samtaler, det går faktisk godt, lige indtil Yvonne skal til en stor fest på universitetet. Aftenen slutter på en meget uheldssvanger måde, og får fatale konsekvenser for både Yvonne og hendes elsker. Romanen er således delt i to, fortiden beskriver forholdet og den fatale aften, nutiden beskriver en retssag, hvor både Yvonne og hendes elsker er tiltalt...

Sproget er yderst letlæseligt, den kvindelige jeg-fortæller tager med fast hånd, læseren med på en højst skæbnesvanger rejse. Der er to spor; datid og nutid - skiftene er lette, det er let at være tilstede begge steder, og faktisk er det bare at læne sig tilbage og nyde turen mens tankerne konstant er beskæftiget med at gætte de næste siders indhold - og tænke over, hvor galt et bedrag kan gå. Kort sagt; læseren er på arbejde.

Jeg er meget begejstret for thrillere, og har derudover en forkærlighed for dem, der indeholder retssager. Jeg blev lynhurtigt indfanget i handlingen, spændingen stiger hele vejen, og selv om udfaldet kun kan have to udgange, var jeg hele vejen igennem mere end fastholdt. Spændingen og underholdningsværdien er i top, jeg kunne ikke lægge bogen fra mig, men måtte lige have en side mere - og så en til...

Så er du til Psykologiske thrillere, så er denne et klart bud på efterårs-læsning.Den er velskrevet, levende og yderst realistisk, og i det hele taget yderst velkomponeret. Jeg håber virkelig forfatteren fortsætter virket, jeg er i alle tilfælde klar til mere.

Forfatter: Louise Doughty

360 sider House of words