Filojsen

Litteratur, natur og musik under ét

Den prisbelønnede multikunstner Stine Michel har i mere end to årtier, begejstret både børn og voksne, med sine koncerter, musiske fortællinger og teaterforestillinger. Stina Michel har modtaget flere ”Danish Music Awards” I 2016 modtog hun ”CARL PRISEN” for ”Årets komponist for børn” og tre år senere var hun nomineret til samme pris for ”Den lille prins” ”Filøjsen” blev født som musikforestilling, og er nu på gaden som bog. Bogen er blevet til i samarbejde med fotograf, illustrator og grafiker Signe Find Larsen, der de senere år, har bidraget til den visuelle del af Stine Michels værker.

Lad os præsentere tumledyret Filøjsen med de store bløde øre. Filøjsen kan du fx møde ved søbredden, som regel sidder han under sivene og fisker efter aftensmad. Det gør han også denne dag, hvor ingen fisk bider på hans æblemadding. Så kommer Filøjsen til at tænke på en af de smukke melodier han kender. Den er gået i arv i familien, og Filøjsen synes bare, at den er SÅ fantastisk… ja altså, den kunne faktisk godt blive endnu smukkere, hvis han kunne hænge nogle ord på den smukke melodi – kunne han dog bare komme på ord, der kan passe. Mens Filøjsen tænker på ord, opdager han et blad, der kommer sejlede i åen – uden at tænke mere over det, springer Filøjsen ud på bladet, og lader strømmen føre sig ud i verden. Og sikke en verden! Den er sprængfyldt med dufte, farver, vind og vejr – og virkelig mange at vinke goddag til. Pludselig sker der noget mærkeligt: Filøjsen opdager et vissent blad. Men, hvorfor er der visne blade midt om sommeren, og hvorfor skal det visne blad hænge og være så kedeligt, tænker Filøjsen. Og bedst som han har tænkt tanken, begynder bladet at åbne sig. Noget gult kommer til syne, og bladet begynder at vrikke fra side til side mens der kommer mere gult til syne. Men hvad er det dog for noget, det gule, der er på vej ud af det visne blad? Dét må du selv læse mere om i bogen, hvor du også kan se nogle af de mange dyr og insekter, der lever ved vandløb og søer.

”Jeg synes, børn i dag, har for lidt stilhed i deres liv”

Filøjsen er en yderst velskrevet og levende fortælling, der er helt i øjenhøjde med målgruppen. Om du vil bruge den som godnatlæsning, som underlæg til den tilhørende musik, som introduktion til nogle af naturens beboere eller som billedbog for de mindste børn, bestemmer du og børnene i din nærhed helt selv – for den kan det hele. Filøjsen er en skøn fortælling om naturen, umage venskaber og nysgerrighed af den gode slags.

Det er også en fortælling om nærvær, og jeg er vild med måden forfatteren evner at få sine budskaber ud. Her er ingen løftede pegefingre, ingen moralprædiken – tværtom evner hun at levere budskabet om fordybelse i nuet og verden omkring os, med en legende lethed, der fuldkommen naturligt dækker den løftede finger.

Som sin forfatter, er også ”Filøjsen” multikunstnerisk. Det er nemlig meget mere end ”blot” en (billed)bog, der fortæller om en dag i et tumledyrs liv. Fortællingen kan ved første øjekast synes at være "almindelig" – men så får Filøjsen liv, lag på lag pilles af, for til sidst at åbenbare en sublim helhed. For udover de herlige illustrationer og fortællingen om Filøjsen får du også: en pegebog, en ”led og find” bog, sange og melodier og en tidlig biologisk introduktion til dele af den fauna, der kan findes når man fordyber sig i naturen og dens nu. Jeg kan med sikkerhed sige, at jeg ikke tidligere har set en bog af denne kaliber. Både hver enhed for sig, og samlet set, bliver Filøjsen, bare bliver ved med at give. Mere tak!

Sangteksterne kan hentes på forfatterens hjemmeside her – og musikken kan streames online.

Forfatter: Stine Michel

Illustrator: Signe Find Larsen