hambro

Denne roman blev oprindelig født som blog-roman

, men da læserne steg i takt med indlægene, blev det i stedet til denne debutroman. Romanen er blevet særdeles godt modtaget, det gav naturligvis høje forventninger - og de blev til fulde opfyldt hos mig.

Handlingen udspiller sig før og efter finanskrisen på Hambros Allé, vejen der rummer de store palæer ned mod Øresund, vejen, der er for de smarte og rige - og dem der gerne vil være det. I nr. 7 bor de unge par Ask og Cille med deres to små børn. Cille ville egentlig gerne være blevet i deres Frederiksberg lejlighed, men Ask må være husejer, og da han ser et faldefærdigt håndværkertilbud på denne "jet set-vej" presser han Cille til at købe. Problemet er, at huset er langt mere ødelagt end de unge anede, pengene til håndværkere fosser ud af kassen, og småbørnsfamilien er trængt på mere end en måde. I nr. 9 bor den succesfulde skilsmisse advokat Caroline, sammen med sin mand Kaare, der er selfmade ejendomsmægler med meget store ambitioner, og deres 12 årige søn, som ingen af forældrene rigtig ser eller taler med - det sørger de filippinske aupair piger for. Kaare har installeret sin russiske elskerinde i en lejlighed tæt på, det er trods alt rart at have en kvinde, der rigtig forstår at tage sig af ham, og viser, at hun sætter pris på ham. I nr. 13 bor ægteparret Line og Kristian. Line var madskribent/forfatter da hun giftede sig med arvingen til et stort familiefirma. De har tre teenagebørn, bor i et palæ, omgås de rigtige mennesker og smider gerne 100.000 kr. efter en fødselsdagsfest. Men i takt med at firmaet går dårligt trækker Kristian sig væk fra Line, og hun ender med at være ham utro. Det tillidsbrud kan/vil Kristian ikke tilgive, så han er kold og tavs, men Line forsøger at formilde ham. Med andre ord; indenfor i husene på vejen i det bedste kvarter, er intet som det ser ud på overfladen, og da finanskrisen rammer, går ingen ram forbi. Men, hvad sker der, når de rige pludselig ikke længere kan ødsle livet væk, og hvad sker der for dem, der troede de var på vej op ad rangstigen? For ét er sikkert; Hambros Allé går ikke ram forbi!

Romanen er yderst levende, meget letlæselig og, hvis fordommene for lov at stå et øjeblik, er min påstand, at den også er realistisk. Forfatteren bor selv i området, så jeg antager, at der er "lånt" inspiration i nabolaget. Kapitlerne er klart opdelte, hovedpersonerne har deres egne sider til at udlægge historien, set fra deres side.

Det her er en bidende skarp fortælling om livet i overhalingsbanen, har man fordomme omkring "de rige" så bliver de til fulde belønnet her. MEN, det er ikke bare tom snak og namedropping - tværtom. Det er portrætter af ægteskaber og mennesker, hvad kan penge og jagten på status og det perfekte ydre gøre ved selv de jordnære mennesker?

Her findes som sagt familier, der enten ikke taler med deres børn, eller deres ægtefælle. Mennesker, som bliver trængt op i en krog, ikke bare økonomisk. Nu kender jeg ikke så frygtelig meget til dette nabolag, så realismen kan jeg kun gætte om. Men jeg kan genkende mange af de portrætterede sider hos romanens figurer - og de er altså bundsolide, meget velbeskrevede og realistiske. Så helheden fremstår som var jeg på besøg hos naboerne.

Denne debut er virkelig stærk, det lover utrolig godt for fremtiden, og vil du med en tur ind og være flue på væggen, så er dette altså en roman, du på ingen måde kan komme udenom. Stor underholdningsværdi, tankevækkende og altså bidende skarp. En must read!

Forfatter: Lotte Kaa Andersen
291 sider Turbine