pigen ingen vidste var

Pigen ingen vidste var, er de to herrers debut som romanforfattere.

De kommer fra vidt forskellige professionelle verdner: Lars Wissing har mere end 15 års erfaring med filmiske fortællinger, da han er klipper. Han har bl.a. klippet filmen Helium, der fik en Oscar. Mikkel Winther er uddannet cand.comm.pæd har arbejdet som freelance musikskribent og er i dag forretningsudvikler.

Året er 1969, stedet er Memphis i Amerika. Her ligger forskningscenteret Homindae, der officielt laver studier med chimpanser, men uden for offentlighedens søgelys har de på 18. år gang i et projekt, hvor Ana, en ung kvinde er opvokset sammen med aberne – helt uden kontakt til mennesker. Leder af centeret er professor Noah Hobbs. En mand, der har viet sit liv til sin forskning og har måttet vinke farvel til stort set alt andet i livet. Professorens søn Bradly, hjælper til på centeret, men udelukkende fordi han har en plan om at befri Ana fra hendes fangeskab. Bradly har planlagt flugten ned til mindste detalje. Planen er at få Ana ud fra hendes fangeskab i abeburet og finde hendes familie og ikke mindst finde årsagen til, at hun som baby havnede i buret hos aberne. Men Bradly må snart erkende, at det er virkelig stærke kræfter, der jagter ham og Ana. Hvor Bradly har troet at fjenden ”kun” var hans egen far, viser det sig hurtigt, at langt flere og frem for alt magtfulde mennesker, nu jagter de to unge mennesker. Så spørgsmålet er om det er muligt at undslippe det net, der er smidt ud efter Ana og Bradly. Og ikke mindst om det lykkedes Bradly og Ana at finde sandheden om Anas fortid og hendes ophold i fangeskab.

Romanen er yderst letlæselig, dog virker det sine steder som om den er skrevet på engelsk og derefter oversat. Omvendte ordstillinger opstår og andre steder har man helt udeladt at finde det danske ord. Men derudover er romanen letlæselig og plottet holder stort set hele vejen. Sekvenserne med FBI er mere underholdning end reelt politiarbejde, inkompetence er hovedingrediensen i portrættet af FBI, og selv om handlingen naturligvis skal passes ind, savnede jeg i den grad realisme og mere dybde.

Persongalleriet er bygget op omkring en snes figurer, handlingen kredser på skift om at belyse begivenhederne i både datid og nutid og fra flere vinkler. Det fungerer rigtig fint, men jeg kom aldrig rigtig ind under huden på figurerne. Jeg savnede fylde, og specielt Ana bliver for letbenet for mig. Hendes figur er så markant for handlingen, at hun skulle stå knivskrapt – det gjorde hun desværre ikke. Og fordi jeg ikke kan relatere til figurerne i tanke og handling, så mister de deres realisme hos mig. Jeg fik indtryk af et filmmanuskript snarere end en litterær fortælling, og derfor savnede jeg romanens dybde.

Pigen ingen vidste var er en blanding af konspiration, spænding og krimi. Blandingen er fin, og trods det, at jeg ikke er begejstret for åbne slutninger, passer det faktisk rigtig fint ind her. En solid redigering, mere realisme, mere dybde i figurerne, og jeg er sikker på, at kommende værker fra de to debutanter kan blive et godt bekendtskab.

Forfatter: Wissing & Winther

389 sider Valeta